Søk
  • Geir Dalsbø

Hvordan sende EHF-Faktura

Oppdatert: juni 30



EHF er et papirfritt fakturaformat som opprinnelig ble utviklet for bruk av offentlige etater og lokale myndigheter. Også i privat sektor har fakturaer fra myndigheter, kommuner og EHF gradvis blitt et vanlig format som stadig flere selskaper trenger.


Du kan sende EHF-fakturaer fra Fakturert like enkelt som å sende papirfaktura eller via e-post. Forkortelsen står for Elektronisk Handelsformat og er tilpasset en felles europeisk standard for mottak og sending av elektroniske fakturaer. Den trådte i kraft for alle norske kommuner 1. januar 2015. Noen av kommunene som har byttet til EHF-fakturaer krever også dette formatet fordi papirfakturaer ikke lenger godtas. En EHF-faktura blir automatisk sjekket og lest av avsenders og mottakerens økonomiske systemer, slik at begge parter kan være sikre på at fakturaen vil bli fullført raskt og på korrekt støtte formatet. I tillegg stilles de samme kravene til innhold og utfylling som på en vanlig e-post eller utsendt faktura. Spesielle avtaler med banken din eller fakturamottakeren er ikke påkrevd.


Fakturaprogrammet fra Fakturert støtter EHF-fakturering.


Vi bekrefter også kundens organisasjonsnummer med det sentrale adresseregisteret for EHF-fakturaer, slik at du kan være helt sikker på at kunden din også støtter formatet. For at fakturaen din skal sendes til kunden din som en EHF, trenger du bare å velge dette alternativet i det første trinnet med å opprette fakturaen. Fakturert sørger for at alle formelle krav til fakturaen blir oppfylt og at mottakeren har støtte for formatet. Du trenger ikke oppgi en e-postadresse eller postadresse når du utsteder EHF-fakturaen. Fakturaen overføres direkte fra kontoen din til mottakerens økonomiske system via Fakturert-fakturaen, slik at du kan være helt sikker på at fakturaen din når riktig mottaker og at alle krav til fakturaens innhold overholder bestemmelsene i regnskapsloven.

Fakturert gir deg støtte med alle funksjonene du trenger, inkludert EHF-fakturaen. Systemet vårt er designet for å oppfylle alle dine formelle krav. Vi tilpasser raskt vårt produkt til alle nye krav i markedet, det være seg fra private aktører eller offentlige tjenester. Alle tjenestene du trenger for den daglige driften av selskapet ditt, er tilgjengelige i vårt faktureringssystem.


Hvordan sender du en EHF faktura


Alle EMLA-registrerte selskaper kan motta EHF-fakturaer. Bedrifter kan motta dokumenter i EHF-format. Her er en enkel guide om hvordan du sender inn EHF-fakturaer med Fakturert:


Først må du gå til Fakturert.no for å opprette en ny faktura. Klikk på knappen "Opprett faktura". Du oppretter en EHF-faktura akkurat som om du sendte den på papir eller via e-post. Alt du trenger å gjøre er å registrere kundens organisasjonsnummer. Du kan gjøre dette i kundelisten eller når du har opprettet en faktura. På dette punktet klikker du bare på "Send inn som EHF" -knappen, som vil føre deg til noen flere felt å fylle ut. Her oppgir du leveringsadresse, leveringsdato, postnummer, vår referanse og din referanse.

Du kan deretter fylle ut fakturaen som vanlig før den sendes til mottakeren din som EHF.

Hvis du har registrert en kunde med organisasjonsnummer, vil Fakturert automatisk sammenligne nummeret med EHF-adresseregisteret. Du trenger heller ikke å bekymre deg for å ha riktig e-post eller postadresse. Kundens organisasjonsnummer er adressen. Du vil motta en kopi av fakturaen som vanlig.


Husk at purringer fortsatt må sendes på papir, men dette trenger du ikke å tenke på ettersom purringer og inkasso automatisk blir oversendt for oppfølging av vår paste samarbeidspartner Collectors AS.


Lag din første EHF-faktura i løpet av et par minutter, eller send epostfaktura eller send regning rett i posten, ved å klikke her.

.

3 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle