top of page
rette-feil-i-faktura-fakturert.jpg

STANDARDKOMPENSASJON FOR INNDRIVELSESKOSTNADER

Standardkompensasjon for inndrivelseskostnader er et beløp som fastsettes av Finanstilsynet hvert halvår.

​

Kompensasjon for inndrivelseskostnader i norske kroner etter forsinkelsesrenteloven § 3a første ledd er fastsatt til 430 kroner.

​

Du kan lese mer om dette her:

Forsinkelsesrente og standardkompensasjon fra 1. juli 2026

​

Har du fått en purring vedrørende standardkompensasjon?

​

Etter at nye regler, tilpasset EØS-direktivet mot forsinket betaling i handelsforhold, ble innført sommeren 2013, kan kreditor med loven i hånd kreve 430 kroner i inndrivelseskompensasjon i det øyeblikk vedkommende har rett til å kreve forsinkelsesrente.

​

Dette betyr i praksis at standardkompensasjon kan ilegges allerede dagen etter forfall på en faktura – altså når gyldig forfallsdato er passert.

​

Vår praksis

​

Fra 1. desember 2025 har vi valgt å vente 5 dager etter forfall før standardkompensasjon ilegges. Dette er for at kundene skal få en rimelig mulighet til å betale, samt for å redusere risikoen for kryssende betalinger og forsinkelser som kan oppstå rundt forfallsdato.

​

Satser for 2026

​

Standardkompensasjonen på 430 kroner for andre halvår 2026 er fastsatt for en periode på seks måneder i forsinkelsesrenteforskriften.

​

I samme periode er forsinkelsesrenten satt til 12,25 prosent.

Kreditor kan ilegge 430 kroner i inndrivelseskompensasjon allerede på første purring.

​

Hvorfor standardkompensasjon?

​

Reglene er en del av EUs arbeid for å hjelpe bedrifter med raskere inndrivelse av utestående krav. Trege betalere er svært kostbart og et utbredt problem i hele EU.

​

Direktivet om forsinket betaling, 2011/7/EU, er et EU-direktiv om kommersielle forsinkede betalinger. Det erstattet det tidligere direktivet 2000/35/EC og pålegger medlemslandene å innføre reglene i nasjonal lovgivning.

​

Norsk regelverk

​

Reglene om standardkompensasjon trådte i kraft 1. juli 2013 og gjelder for krav som har forfalt etter 15. mars 2013. Dette er dermed ikke nye regler – loven har vært gjeldende i Norge i over 12 år.

​​

​​

bottom of page