Å optimalisere betalingsbetingelsene kan være en effektiv metode for å forbedre selskapets kontantstrøm. Her er noen forslag:
Få raskere betaling fra kundene dine: For å forbedre kontantstrømmen, prøv å redusere betalingstiden for kundene dine. For eksempel kan du endre betingelsene fra 30 til 15 dager, eller tilby en rabatt for tidlig betaling. 7 og 10 dager er også ofte brukte datoer for forfall på faktura.
Forleng betalingsperioden med leverandører: Om mulig, forhandle frem lengre betalingstider med leverandørene dine. Dette kan hjelpe deg med å forbedre kontantstrømmen ved å utsette utbetalingene.
Vurder delbetaling eller abonnementsmodeller: For produkter eller tjenester med høy pris, kan du vurdere å tilby kundene dine en delbetalings- eller abonnementsmodell. Dette kan gjøre det mer overkommelig for kundene dine, samtidig som det gir en stabil og forutsigbar kontantstrøm for bedriften din.
Bruk EHF fakturering: Elektronisk fakturering kan gjøre det enklere og raskere for kundene å betale, noe som kan bidra til å forbedre kontantstrømmen.
Implementer en strengere kredittkontroll: Ved å være strengere med hvem du gir kreditt og på hvilke betingelser, kan du minimere risikoen for sen betaling eller ikke-betaling.
Automatisk oppfølging av fakturaer: Et proaktivt oppfølgingssystem for utestående fakturaer bidrar til å sikre at du mottar betalingen du har krav på i tide. Dersom din kunde ikke betaler vil fakturaen automatisk bli oversendt til vår samarbeidspartner Collectors AS for videre purring og inndrivelse.
Husk at forbedring av kontantstrøm ofte krever en balansert tilnærming. Mens du prøver å øke hastigheten på innbetalinger, må du samtidig passe på at du ikke skader kundeforhold ved å være for aggressiv, og at du beholder gode forhold til leverandører selv om du forhandler om lengre betalingsbetingelser.
Comentarios