top of page
Søk
  • Forfatterens bildeJanni

Hvordan håndtere vanskelige kunder: Tips og råd for små bedrifter


Å drive en liten bedrift kan være utfordrende, spesielt når man støter på vanskelige kunder. Uansett om problemet dreier seg om kunder som alltid er misfornøyde, de som stadig endrer mening, eller de som er konsekvent sene med betalingene sine, kan det by på ekstra stress og press for bedriften. Her skal vi spesifikt ta for oss hvordan man best kan håndtere kunder som er gjennomgående sene betalere.

1. Tydelig kommunikasjon fra starten Før en kunde inngår en avtale med deg, sørg for at betalingsbetingelsene er tydelige og forståelige. Diskuter betalingsfrister, eventuelle renter ved for sen betaling, og konsekvenser av manglende betaling. 2. Send fakturaer umiddelbart Ikke vent med å sende ut fakturaer. Jo raskere kunden mottar en faktura etter at tjenesten er levert eller produktet er kjøpt, jo ferskere er minnet om kjøpet, og jo større er sjansen for rask betaling. 3. Påminnelser Dersom en kunde glemmer å betale innen den avtalte fristen, kan en vennlig påminnelse ofte gjøre susen. Dette kan være i form av en e-post, SMS, eller et brev. Noen ganger er det enkelt å glemme en faktura, og en liten påminnelse kan være alt som trengs. 4. Hold samtalen profesjonell Dersom du må ta en direkte samtale med kunden om utestående betalinger, sørg for å være rolig og profesjonell. Unngå å bli emosjonell eller anklagende, da dette kan forverre situasjonen. 5. Betalingsplaner For kunder som har vanskeligheter med å betale hele beløpet på en gang, kan det være nyttig å tilby en betalingsplan. Dette kan innebære mindre, månedlige avdrag fremfor en engangsinnbetaling. 6. Inkassotjenester Dersom kunden fortsetter å ignorere betalingsfristene, kan det være nødvendig å vurdere bruk av inkassotjenesten fra Collectors AS. Les mer her.

Oppsummering Å håndtere sene betalere er en del av utfordringen med å drive egen bedrift. Gjennom klar kommunikasjon, proaktivitet og forståelse kan mange betalingsproblemer unngås. Imidlertid er det viktig å huske på at som bedriftseier har du rett til å få betalt for tjenestene du leverer, og det er avgjørende å sette grenser og ta nødvendige skritt for å sikre bedriftens økonomi.

145 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page